Nauka zdalna

-
 
Zakres materiału od 12 do 16.04
Grupa 2 „Tropiciele” :
Zabawa ruchowa: Skaczemy, Biegniemy- wygibasy
 
zakres dla 4-latków
1) Książka str: 29
2) ,,Czujne ucho” – Rodzic liczy do czterech i prosi dziecko, by klasnęło, gdy usłyszy słowo jeden, później np.słowo trzy.
3) ,, Żabie rytmy” – zabawa rytmiczna. Prezentowanie dziecku rytm słowny z jednoczesnym rytmicznym klaskaniem, np. kum, kum, kum lub kum, kum, kum, kum, a dzieci go odtwarzają.
4) Rysowanie żabki- filmik:
5) ,,Wiersz o segregacji odpadów”- filmik:
6) „Posegregujmy sami,, – zabawa plastyczno-techniczna z elementami klasyfikacji. Dziecko wycina z ulotek sklepów wielkopowierzchniowych różne produkty (co najmniej 2) i przykleja je na duże obrazki koszy (obrazki koszy w komentarzach poniżej)
 
 
 
3- latki
Książka str: 28, 29
Zagadki dotykowe – ,,Co to jest?”
1) Chowamy do woreczka kilka przedmiotów codziennego użytku. Dziecko po kolei opisuje, czego dotyka, następnie wyjmuje przedmiot i określa, do czego on służy.
2) Rodzic kładzie przed dzieckiem 2 przedmioty, np.klucz i pompon. Opisuje tylko 1 z nich, np. zimny, twardy. Dziecko wskazuje ten przedmiot i w ten sposób próbuje opisać drugi.
3),,Policz wzory” – praca indywidualna z dzieckiem. Rodzic rysuje dziecku na plecach wzory palcem (kreski, kropki, maksymalnie 3 za jednym razem). Dziecko przelicza na głos narysowane elementy. Propozycja pracy z dzieckiem zdolniejszym – zabawa przebiega jak wyżej. Rodzic zwiększa liczbę rysunków maksymalnie do 5 lub rysuje większe i bardziej złożone wzory, np. chmurkę, słońce, balon.
4) „Po cichutku albo nie” – zabawa na odczuwanie własnego ciała. Dzieci chodzą za rodzicem, zmieniając co chwilę sposób: skradają się, chodzą drobnymi kroczkami, chodzą powoli, skaczą w miejscu itp.
5) „Wzorki na ubranku” – liczenie do 2, układanie par. Dziecko wybiera jeden szablon ubrania (spodenki lub sweterek) i dekoruje go układając w wzorki w postaci par kolorowych figur.
6) „Takie samo” – ćwiczenie wyobraźni i pamięci. Rodzic układa przed dzieckiem kilka elementów, mogą to być np. kamień, orzech, śrubka, klocek. Drugi, taki sam komplet chowa w woreczku. Dziecko, wkładając rękę do woreczka, wyciąga tylko taki przedmiot, który wcześniej wskaże na stoliku rodzic. Zabawę można powtarzać wymieniając komplety.
7) Praca plastyczna – obrazek z plastikowych zakrętek – przykłady podane w komentarzach.
 
 
Grupa 3 „Smoki” Zakres materiału od 12 – 16.04.2021 r.
5 – latki – „Jestem kulturalny”.
1) „Kwoka”- słuchanie wiersza J.Brzechwy. Kształtowanie szeroko pojętej kultury, w tym kultury osobistej.
Kwoka
Jan Brzechwa
Proszę pana, pewna kwoka
Traktowała świat z wysoka
I mówiła z przekonaniem:
„Grunt to dobre wychowanie!”
Zaprosiła raz więc gości,
By nauczyć ich grzeczności.
Osioł pierwszy wszedł, lecz przy tym
W progu garnek stłukł kopytem.
Kwoka wielki krzyk podniosła:
„Widział kto takiego osła?!”
Przyszła krowa. Tuż za progiem
Zbiła szybę lewym rogiem.
Kwoka, gniewna i surowa,
Zawołała: „A to krowa!”
Przyszła świnia prosto z błota.
Kwoka złości się i miota:
„Co też pani tu wyczynia?
Tak nabłocić! A to świnia!”
Przyszedł baran. Chciał na grzędzie
Siąść cichutko w drugim rzędzie,
Grzęda pękła. Kwoka wściekła.
Coś o łbie baranim rzekła
I dodała: „Próżne słowa,
Takich nikt już nie wychowa,
Trudno… Wszyscy się wynoście!”
No i poszli sobie goście.
Czy ta kwoka, proszę pana,
Była dobrze wychowana?
2) „Przyjmujemy gości ” zabawa dydaktyczna – poznanie zasad, jakie powinny obowiązywać podczas organizowania przyjęć. Rodzic pyta czy dziecko wie jak przygotować przyjęcie. Dziecko odpowiada i wspólnie z rodzicem określa o czym należy pamiętać przygotowując przyjęcie.
3) Karty pracy str. 7,8-wycinanie obrazków ,układanie historyjki obrazkowej.
4) Grafomotoryka str. 63, 64
5) Karty pracy str. 9 – liczenie wyrazów w zdaniach, głosek w wyrazach. Omówienie obrazków. Rozwijanie słuchu fonetycznego. Str. 10 -wprowadzenie liczby 9 w aspekcie kardynalnym i porządkowym.
Str.11 – klasyfikowanie-segregowanie odpadów komunalnych zgodnie z przepisami. Przeliczanie.
6) Praca plastyczno-techniczna „Coś z niczego „wykorzystanie surowców wtórnych: woreczki, kapsle, butelki itp.
7) „Dobre przykłady” – zabawa dydaktyczna – Rodzic prosi dziecko o podanie przykładów dobrego zachowania w różnych miejscach i sytuacjach (każdego dnia rodzic podaje jedną/ dwie./ trzy nazwy pomieszczenia np. salon, kuchnia, przedpokój, kolejka w sklepie, plac zabaw). Przez cały tydzień dziecko zabiera punkty za dobre odpowiedzi. Po zebraniu sporej liczby punktów dziecko zostaje „Królem. Królową dobrych manier”
8) Zabawy taneczno- ruchowe:
 
 
Zakres materiały od 12 do 16.04
6 latki-
Kino-rozmowa z dziećmi na podstawie opowiadania. Redagowanie zasad kulturalnego zachowania w kinie.
Kino
Renata Piątkowska
Jak ja lubię kino. Choć do wczoraj wcale o tym nie wiedziałem. Nie wiem czemu, ale jak już
jest coś fajnego, dorośli trzymają to w tajemnicy. Na szczęście usłyszałem, jak mama mówi
do babci:
– Wzięłabym Tomka na bajkę o koniku Garbusku, ale nie wiem, czy nie jest jeszcze za mały
na kino.
– Ja za mały?! Ja?! Na bajkę o garbatym koniu?! – krzyknąłem, a łzy jak na zawołanie stanęły
mi w oczach.
Wtedy mama wzięła mnie na kolana, przytuliła i powiedziała:
– No dobrze, już dobrze. Pójdziemy do tego kina.
Łzy obeschły natychmiast, a mój kłopot polegał już tylko na tym, którą zabawkę zabrać ze
sobą na tę wyprawę. Wybrałem pluszowego kucyka, bo to w końcu miał być film o jakimś jego
garbatym koledze. I tak trzymając kucyka za ogon, a mamę za rękę, wkroczyłem do kina. Było
tam pełno dzieci, mam i kilku tatusiów. Najpierw musieliśmy kupić bilety. Potem już nie musieliśmy, ale ja bardzo chciałem i mama mi kupiła tekturowy kubek pełen prażonej kukurydzy
i drugi z zimną colą. Wszystkie dzieci miały takie kubki i wszystkim wysypywała się z nich kukurydza. Ja mojej bardzo pilnowałem, ale i tak trochę mi uciekło. A potem zobaczyłem wielką salę pełną krzeseł ustawionych w dwóch rządkach. Kiedy zajęliśmy nasze miejsca, mama zdjęła mi kurtkę i wstawiła swój kubek z colą do specjalnego okrągłego otworka. Każde krzesło miało przy poręczy taki uchwyt. I to było w tym kinie najfajniejsze ze wszystkiego, bo można było mieć wolne ręce, a napój się nie rozlewał. Tego samego zdania był chłopczyk, który siedział
obok mnie. Okazało się, że ma na imię Dominik i też trzyma swój kubek w takim uchwycie. Potem nagle zrobiło się ciemno i trochę strasznie. Rozmowy ucichły i nie wiedziałem, co będzie dalej. Złapałem więc mamę za rękę, żeby się nie bała, a ona szepnęła:
– Zaraz, Tomeczku, zacznie się film.
Skoro tak, to wyjąłem mojego pluszowego kucyka i pouczyłem go:
– Siedź cichutko na moich kolanach, bo zaraz się zacznie.
I rzeczywiście ktoś, przez te ciemności nie widziałem kto, rozsunął ogromne zasłony i zobaczyłem wielki na całą ścianę ekran. A właściwie zobaczyłem tylko pół ekranu, bo drugą połowę
zasłaniała mi czyjaś głowa pełna loczków. Okazało się, że to głowa jakiejś mamusi, która siedziała w rzędzie przed nami. Za to muzykę słyszałem dokładnie, bo była bardzo głośna. Opowieść o dzielnym koniku Garbusku, była bardzo zawiła, zwłaszcza że ja widziałem tylko górną część ekranu, na której niewiele się działo. Dużo więcej musiało się dziać na dole, bo często słychać było różne piski, odgłosy walki i stukot kopyt. Trochę się znudziłem i zauważyłem,
że Dominik też nie patrzy na ekran, tylko ustawia na poręczy krzesła dwa rządki landrynek.
Okazało się, że on nie ma prażonej kukurydzy, więc postanowiliśmy się wymienić. Dał mi jeden rządek cukierków za pół kubka kukurydzy. Landrynki oblepiły mi palce, więc poprosiłem
mamę o chusteczkę, a ona ku mojemu zdumieniu powiedziała:
– Och, nie płacz kochanie. Wszystko dobrze się skończy. Zobaczysz.
Obiecałem, że nie będę płakał, i założyłem się z Dominikiem, który z nas szybciej wypije
swój napój. Dominik był pierwszy, ale chyba trochę oszukiwał, bo część coli polała mu się po
koszuli i spodniach. Właśnie miałem poprosić mamę, żebyśmy sobie już stąd poszli, gdy nagle
rozbłysło światło i wszyscy zaczęli podnosić się z miejsc. Dominik zgubił mi się gdzieś w tłumie dzieci, które gnały do wyjścia. Mamusie szły wolno z tyłu i wzruszone, wymieniały uwagi
o filmie.
– Podobało ci się w kinie? – spytał tata, ledwo wróciliśmy do domu.
– Było super – przyznałem. – Nie wiem, o co chodziło z tym garbatym koniem, ale było
fajnie. A byłoby jeszcze lepiej, gdyby nie gasili tych świateł. Po ciemku trudno się bawić i wymieniać kukurydzę na landrynki – dodałem.
No i niech mi ktoś powie, z czego tata tak się śmiał cały wieczór?
1)Po wysłuchaniu opowiadania, dziecko odpowiada na pytania dotyczące treści, np. Dokąd poszedł Tomek z mamą? Co wziął ze sobą? Co to jest kino? O czym był film, który chłopiec miał obejrzeć? Jak wyglądało kino w środku? Co widział Tomek w sali kinowej? Co robił chłopiec w kinie? Jak można ocenić zachowanie Tomka i Dominika w kinie?
2)Narysuj obrazek inspirując się swoim ulubionym filmem.
3) Praca kartami pracy str.8-poznanie nazw zawodów związanych z kinem czytanie globalne,ćwiczenia grafomotoryczne „Ukryte słowa”-tworzenie słów z pierwszych głosek.
4) str.9-porządkowanie zdarzeń w historyjce obrazkowej, ćwiczenia w czytaniu , budowanie wypowiedzi.
5) str.10-poznanie kształtu cyfry 9,1
6) str.11-ćw.w logicznym myśleniu dekodowanie informacji.
7) Książka „Czytam i piszę” str.63,64
8) Książka „Liczę” str.63,64.
9)Ponadto proponuję zabawę z elementami kodowania. – Proszę wydrukować kartę z komentarza. Dziecko za pomocą kwadracików wyciętych z kolorowego papieru lub za pomocą kredki układa/ koloruje kwadraty zapisane kodem. 2 – oznacza drugą kratkę w rzędzie, 3 – trzecią itd. Zgodnie z kodem dziecko powinno narysować liczbę 9.
 
 
Grupa 2 „Tropiciele” – zakres materiału 06 – 09.04.2021 r.
Doświadczenie z wodą
1. ,, Kto pierwszy napełni wiadro wodą?”
Na środku stołu stawiamy miskę z wodą i dwie szklanki, a obok dziecka i siebie stawiamy po jednym pustym wiaderku (misce). Naprzemiennie – raz rodzic, raz dziecko – rzucają kostką do gry. Osoba która rzuciła kostką, zlicza kropki i wlewa do swojego wiaderka (miski) tyle szklanek wody, ile wyrzuciła kropek na kostce. Wygrywa ten, kto pierwszy napełni swoje wiaderko.
2. ,, Do celu” – zabawa z wodą do celu.
Dzieci mają butelki, pistolety napełnione wodą. Rodzic wyznacza cel, do którego dzieci starają się trafić wodą z butelki, pistoletu.
3 latki
Książka str. 24, 25, 26, 27 – ,,Rysujemy kotka” (filmik na youtubie: https://www.youtube.com/watch?v=ONbQrMP9-3o)
Str. 26 – ,,Zwinne paluszki” – zabawa.
Rodzic na dywanie rozkłada różne elementy np. zwinięte skarpety, papier, ręcznik, gniotka…, dzieci boso starają sie chwycić przedmiot palcami stopy, podnoszą do góry i opuszczają (mogą spróbować włożyć do pojemnika)
Str. 27 – zabawa „Zrób jak ja” – powtarzanie sekwencji ruchów. Rodzic mówi: Zrób jak ja! Klaskanie wykonują polecenia ( klaskanie; tuptanie; klaśnij- tupnij; tupnij- tupnij naprzemiennie nogami: podskocz- tupnij)
 
 
4- LATKI
Książka str: 25, 26. 27, 28
Str. 25 ,, Legenda o Smoku Wawelskim” ( filmik youtube: https://www.youtube.com/watch?v=FKfB_h7HqC8 )
Str. 27
,, Robimy kukielki” – praca plastyczna. Wykonanie kukielek, ktore posłużą do ,,zabawy w teatr”
Propozycje zrobienia kukielki z: drewnianej łyżki, patyczki od lodów lub swoje paluszki.
Str: 28
Wierszyk ,, TRZY MAGICZNE SŁOWA”
Trzy magiczne slowa
zapamięta moja glowa:
proszę, dziękuję, przepraszam – do mojego serca zapraszam.
Proszę – mówię, kiedy daję.
Dziękuję – gdy coś dostaję.
A słowo przepraszam powiem, gdy przykrość tobie zrobię.

Grupa 3 „Smoki” – zakres materiału od 6.04 – 9.04.2021 r. Bardzo proszę, aby rodzice odebrali z przedszkola 4 część kart pracy.

Czytanka: „Kornelia i Stefan”-

rozmowa o szacunku na podstawie opowiadania pt. „Szanujemy, gdy…”‐ budowanie wypowiedzi, argumentowanie swojego zdania.

6-latki:
1)Praca z kartami Pracy cz. 4 str. 2 i 3 – wypowiedzi na temat ilustracji, budowanie zdań poprawnych gramatycznie, czytanie globalne.
2)Str. 4 i 5 ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej, określanie miejsca głoski i litery w wyrazach,ćw.w czytaniu.
3) Str. 4 i 6 ćwiczenia percepcji wzrokowej, odbicia lustrzane, ćwiczenia. grafomotoryczne.
4)Praca z „Czytam i piszę” str. 61, 62.
5)Liczymy str. 61, 62 – rysowanie po śladzie, przeliczanie, ćwiczenia w dodawaniu pisanie liczb w kratkach, ćwiczenia w porównywaniu długości.

5-latki: Praca z kartami pracy str. 2 i 3 rozwijanie umiejętności kulturalnego zachowania się.

Magiczne słowa ‐ nabywanie umiejętności używania zwrotów grzecznościowych w życiu codziennym.

Karty racy str. 4, 5, 6 ‐ przeliczanie odzwierciedlanie liczby za pomocą symboli. Ćwiczenia w wycinaniu. Nazywanie instrumentów muzycznych.

Grafomotoryka str. 61, 62.Piosenka pt.

Grzeczne słówka.https://youtube.com/watch?v=kwLEwyI-JzM&feature=share

Zakres materiału do przerobienia w nadchodzącym tygodniu 29.03 – 02.04.2021 r.

Grupa 3 „Smoki”5-latki
Karty pracy strona:45 46,47,48.
Grafomotoryka str.59,60.
6-latki
Karty pracy str.53,54,55
Czytam i piszę str. 59, 60
Liczymy str. 59, 60.

Ponadto proponujemy zabawę badawczą „Jak rozpoznać czy jajko jest świeże?”
Należy przygotować miskę z wodą, 2 jajka (jedno świeże, drugie wyjęte kilka dni wcześniej z lodówki). Jajko świeże leży na dnie miski, jajko wyjęte z lodówki kilka dni wcześniej pływa przy powierzchni.
Praca plastyczna „Wielkanocna kartka”. Należy przygotować kolorowe kartki, klej , nożyczki, flamastry,ozdóbki świąteczne, dziurkacze itp. Stawiamy na pomysłowość i kreatywność dzieci.”Łączka dla zajączka „-działanie dzieci, siew owsa lub rzeżuchy.Życzymy miłej pracy i zabawy.

Gimnastyka:
https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M](<https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M>)

https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU](<https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU>)

Obejrzyjcie filmy edukacyjne:
SYMBOLE WIELKANOCNE: [https://www.youtube.com/watch?v=gBEDgci-5nU](<https://www.youtube.com/watch?v=gBEDgci-5nU>)
TRADYCJE WIELKANOCNE: [https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg](<https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg>)

Zakres materiału do przerobienia w nadchodzącym tygodniu 29.03 – 02.04.2021 r. Grupa 2 „Tropiciele”
3- latki Książka str. 21, 22. 23
Wyprawka str. 10 – ,,Pisanka”
Karta str. 18 – ,,Koszyczek Wielkanocny” – narysuj i nazwij potrawy, które włożymy do koszyczka wielkanocnego( święconka)

4- latki
Książka str. 22, 23, 24
Wyprawka str. 13 – ,,Baranek”

ZAGADKI:
1.Położyły go obok rzeżuchy w wielkanocnym koszyku maluchy. Dołożyły pięć pisanek: ,, Niech się cieszy, nasz…!” odp: Baranek
2. Słodkim lukrem jest polana, na Wielkanoc jest podana. odp: Baba wielkanocna.
3. W nim baranek i pisanki, wielkanocne niespodzianki. W nim też kurczak się ukrywa, jak ten koszyk się nazywa? odp: Koszyczek wielkanocny.
4. Na Wielkanoc jajka zdobię, różne szlaczki na nich robię. Dodam także naklejanki i tak z jajek są… odp: Pisanki.

Karta str. 15 – ,, Koszyczek Wielkanocny” – narysuj i nazwij potrawy, które włożymy do koszyka wielkanocnego( święconka)

Zachęcamy również do:
1. Zasiania owsa lub rzeżuchy.
2. Zabawy ruchowej – ,, Piórko kurczątka”- dziecko dmucha na położone na dłoni piórko tak, aby z niej spadło- robi wdech nosem, wydech ustami
3. Wykonania pracy plastycznej – ,, Kurczaczek Wielkanocny”
Potrzebne będzie: kartka A4, ołówek, okrągły przedmiot, żółta farba, widelec, skrawek pomarańczowej kartki( dzióbek kurczaczka), nożyczki, klej, 2 piórka, czerwony flamaster, gotowe plastikowe oczka lub czarny flamaster.
Sposób wykonania: Na kartce układamy okrągły przedmiot i go odrysowujemy. Do pojemnika wlewamy żółtą farbę i zanurzamy w niej widelec i umieszczamy go na kartce tworząc swego rodzaju stempel. Z każdym kolejnym ruchem nasze koło będzie się zapełniać żółtą farbą. Widelcem należy malować niczym pędzlem, by możliwie równomiernie rozprowadzić farbę. Działamy tak aż do momentu, gdy otrzymamy kolistą figurę. Z pomarańczowego fragmentu papieru wycinamy podwójny trójkąt. Element umieszczamy na środku kółka, będzie to dzióbek. Dokładamy plastikowe oczka lub malujemy flamastrem.

Rysujemy nóżki i przyklejamy piórka.Sposób wykonania krok po kroku wg strony:http://lubietworzyc.blogspot.com/…/kurczaczek…

Obejrzyjcie filmy edukacyjne:
SYMBOLE WIELKANOCNE: [https://www.youtube.com/watch?v=gBEDgci-5nU](<https://www.youtube.com/watch?v=gBEDgci-5nU>)
TRADYCJE WIELKANOCNE: [https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg](<https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg>)